11/12/2015

En lånad dikt i fyra delar, del 1

Ta inte mitt hjärta – men håll om det,
så att jag orkar andas en liten stund.




Idag är vi människor i allmänhet väldigt rädda för att störa våra medmänniskor eller uppfattas som en börda för omvärlden. Alltför många försöker ständigt bära tunga lass på egen hand, vilket i värsta fall kan göra oss utbrända. Tro mig, jag vet. Vi vill vara "duktiga" och klara oss själva, bära på det egna lasset utan att be om hjälp. Att be om hjälp kan ibland anses vara en svaghet i dagens samhälle, tyvärr. 
  Nu säger jag det en gång för alla till er, men också lika mycket till mig själv:

Det är inte fel att be om hjälp. Det är inte en svaghet att behöva hjälp. Det är mänskligt att be om hjälpt. Det är en styrka att kunna be om hjälp.

Ta inte mitt hjärta - men håll om det, så att jag orkar andas en liten stund... ...för nu tynger mitt lass ner mig under ytan. Det kväver mig och jag behöver hjälp att hitta vägen upp igen. Snälla, håll mitt hjärta, hjälp mig att orka.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar