11/13/2015

En lånad dikt i fyra delar, del 2

Ta inte min självständighet – men ställ dig nära,
så som en pelare som bär upp.




Kan själv! Det kommer en period i barndomen när barnet vill testa och utforska sina egna förmågor och egenskaper. Barnet upptäcker sin självständighet, att hen är en egen individ med egna förmågor och egna talanger. Det är viktigt att omgivningen, i detta fall främst föräldrarna, låter barnet utforska den nyfunna självständigheten. Det gäller att låta barnet lära sig vad de är kapabla att göra och vad saker och ting kommer med för resultat och konsekvenser. Det är viktigt att inte ta självständigheten ifrån barnet, men lika viktigt är det att stötta barnet.
   När barnet blir äldre dyker ofta en utvecklad "kan själv-fas" upp. Då kan det hända att en förälders hjälpande hand eller ord anses pinsamma eller onödiga. Efter ett tag inser dock de flesta vikten av en förälders stöd och finner i bästa fall en balans i den egna självständigheten.
   I vuxen ålder kanske föräldrarna inte längre finns till som stöd. Då behöver vi andra människor, egen familj, släkt och vänner som kan agera som stöd i livet, för oavsett hur självständiga vi är eller vill vara så tror jag att vi alla behöver någon som följer oss och hjälper oss när vi inte orkar stå själva.

Ta inte min självständighet - men ställ dig nära, så som en pelare bär upp... ...för jag vill vara fri, men samtidigt veta att du finns där och stöttar mig på vägen. 

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar