11/15/2015

En lånad dikt i fyra delar, del 3

Ta inte min ångest – men ta del av den,
så att den smular och blir till damm.

Begreppet ångest är knepigt och det dyker upp ganska ofta, inte sant?
   Men vad är egentligen ångest? Jag hade en gång kontakt med en mycket klok läkare. Hans förklaring av ångest har stannat kvar hos mig. Han förklarade att alla människor upplever ångest ibland. Människan skulle inte överleva utan ångest. Ångest är kroppens sätt att signalera fara, vilket behövs för människans överlevnad. Utan ångest skulle vi alla vara döda för länge sedan, eftersom vi inte skulle känna och förstå oss på olika faror.
   Idag ser vi dock ganska ofta ångest som ett problem, eftersom så många människor lider av ångest utan påtaglig orsak. Även detta satte min läkare en god förklaring på: Hos en del människor lämnar försvarsmekanismen (ångesten) på ibland och det är då vi talar om ångestproblem, eftersom ångesten stör vår vardag.
   Det finns ingen regel på hur människor reagerar på ångest och det är verkligt svårt att förklara hur stark ångest känns för en som aldrig haft ångestproblem. Ångest kommer dessutom i olika grader, allt från en obehaglig känsla av rädsla eller nervositet till ordentliga ångest- eller panikattacker. Jag tror att ångest framträder på olika sätt för varje individ, men vanliga symtom är svettningar, hjärtklappningar, andningssvårigheter, darrande muskler, yrsel och illamående.
   Jag har haft min beskärda del av ångest i mina dagar och jag vet hur det är att gå med daglig ångest och drabbas av ångestattacker. Någonting som jag har lärt mig på vägen till ett liv utan ångestproblem är att den vägen är näst intill omöjlig att hitta på egen hand. Mina ångestproblem har dämpats allra mest av att prata om det, dela det med andra och upptäcka att jag inte är ensam.

Ta inte min ångest - men ta del av den, så att den smular och blir till damm... ...för jag behöver min ångest, jag kan lära mig av min ångest, men när den blir för stor behöver jag hjälp att uthärda den. Hjälp mig att minnas att jag inte är ensam. Hjälp mig att övervinna mina rädslor. Hjälp mig att hitta vägen igen.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar