1/20/2016

Knäpp eller högkänslig?

Det var inte så länge sedan som jag för första gången stötte på begreppet högkänslig. Idag har jag kommit fram till att jag har många drag av högkänslighet och kan i princip klassas som högkänslig, även om jag inte är högkänslig ända ut i fingertopparna. För en dryg vecka sedan beställde jag nämligen boken Älska dig själv: en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar, skriven av Ilse Sand (andra utgåvan, 2015). Jag slukade boken på ett dygn. Den gav mig aha-upplevelser, förståelse och intressant fakta om hur det är att leva med högkänslighet. Många gånger kände jag igen mig så väl, andra gånger inte lika mycket, men jag kunde återigen inse fakta att jag har en väldigt känslig själ och kanske till och med ett känsligare nervsystem än genomsnittet.

Vad innebär då högkänslighet och vad betyder det att en person är högkänslig? År 2013 grundades en förening, HSP - Suomen erityisherkat ry, Högkänsliga i Finland rf. På deras hemsida har begreppet högkänslighet förklarats så här:

Högkänsliga personer (på eng. Highly Sensitive Person, HSP) har ett nervsystem som är känsligare än genomsnittet. De förnimmer och observerar sin omgivning noggrant och reagerar kraftigt på den. 

Högkänsligheten inverkar på människors benägenhet att bli belastade och en känslig person behöver självreglering för att må bra. Många känsliga upplever därför en konflikt mellan omgivningens krav och de egna behoven.

Under mina år som tonåring har jag känt mig en aning udda. Jag har inte alls haft samma behov eller vilja av utekvällar, stora evenemang eller fester som mina jämnåriga vänner har haft. Jag har njutit av lediga lördagskvällar hemma i soffan och jag har aldrig gillat att befinna mig i stora folksamlingar/på högljudda platser/i livliga lokaler etc. Genom att läsa boken som jag nämnde tidigare har jag fått lära mig att jag inte är udda, att jag inte behöver skämmas över den jag är, utan att jag istället kan lära mig att leva med min högkänslighet. 
   Här är det mycket viktigt att påpeka att högkänslighet inte alltid är en börda. Forskning har visat att personer med drag av högkänslighet har tendens att vara lyckligare än andra när omgivningen är harmonisk. Högkänsliga besitter även andra viktiga personlighetsdrag eller förmågor på grund av ett rikt inre liv. Dessa kan t.ex vara ökad kreativitet, rik förmåga till förståelse och hög uppmärksamhetsförmåga. 
   En högkänslig person registrerar även detaljer och känslor som andra ofta inte gör, vilket kan göra det lätt för en högkänslig att känna av stämningar i rum eller hos personer. När jag en gång hade kontakt med en mycket förkrossad och djupt ledsen person, välde dessa känslor över mig. Känslorna var så otroligt starka trots att jag själv egentligen inte var ledsen. Jag var så klart ledsen för personen i fråga, men jag blev förbluffad över de starka känslor jag kände och det fick mig att känna mig en aning sinnesrubbad. Idag vet jag att jag inte är galen eller knäpp och det är jag tacksam för.

Högkänslighet är kanske ett relativt nytt begrepp för många, men högkänslighet är ingenting nytt för världen. Det har uppskattats att ca. 15-20 % av världens befolkning är högkänsliga och högkänslighet förekommer även hos djur. Utan en viss procent högkänsliga individer skulle i stort sätt alla jordens levande arter vara utdöda på grund av bristen på de resurser en högkänslig individ besitter. 

En person som inte känner till sin egen högkänslighet kan ibland känna sig udda, ja, till och med knäpp. Så ska det inte få vara. Vill du veta mer om högkänslighet kan du besöka hemsidan som jag nämnde, klicka här. Boken Älska dig själv hittar du på adlibris, klicka här

Jag svarar också så gott jag kan på frågor, så hör gärna av dig ifall du vill diskutera det viktiga ämnet (t.ex via rebeccafunderar@gmail.com). 

Rebecca


2 kommentarer:

  1. Jag var på en föreläsning i ämnet ifjol å kom till samma slutsats som du. Somt stämde å somt inte å somt har ändrats under livets gång <3

    SvaraRadera